UA-134167925-1
Belangrijk nieuws

HARDLOPEN ALTERNATIEF OF AANVULLING TIJDENS DE WINTER

By 19 oktober 2019 No Comments

Hardlopen alternatief of aanvulling in de winter

Bron: Rob Barthels, wielerarts uit Drunen

Hardlopen kan een prima aanvulling zijn op je training of als alternatief voor het fietsen in de wintermaanden. Zo houd je je conditie op peil om in het voorjaar weer te kunnen vlammen.

Bij hardlopen wordt net als bij het fietsen een groot beroep gedaan op spiergroepen in het lagere deel van het lichaam, zoals de lage rugspieren en de beenspieren. De specifieke inzet van de spieren verschilt wel iets van de fietsbeweging, maar de spieren in het bovenste deel van het lichaam, zoals schouders, bovenarmen en hoge rug worden ook aangesproken.

Dit alles maakt dat hardlopen een completere work-out is dan fietsen. Het verbetert de stabiliteit van het lichaam en maakt je sterker. Daar profiteer je bij het fietsen weer van en vermindert de kans op blessures. Trainingen in de heuvels en off-road vergroten de positieve effecten van hardlopen als crosstraining.

Een training van minder dan een uur heeft al positief effect op de conditie.

Omdat de belasting van het hart en de gebruikte spiergroepen zoveel op elkaar lijken, verloopt de omzetting van ‘hardloopconditie’ naar ‘fietsconditie’ en andersom redelijk snel. Hardlopen is dan ook een prima manier om de conditie en kracht in de wintermaanden op peil te houden, zodat je in het voorjaar sneller op je gebruikelijke fietsniveau zit.

Meer voordeel

Doordat de snelheid lager ligt en de trainingsduur korter is vergeleken met fietsen, zul je niet snel last hebben van koude voeten. Waar veel fietsers bovendien een hekel aan hebben, regen, wordt tijdens hardlopen door veel mensen juist als prettig ervaren. Nog een voordeel is dat de belasting op het skelet bij lopen groter is, met sterkere botten tot gevolg.

Tips om blessures te voorkomen

→ Koop schoenen met de juiste demping die bij jouw voeten passen. Oude schoenen werken blessures in de hand en zelfs als ze een jaar nieuw en ongebruikt in de kast liggen, vermindert de demping sterk

→ Trek niet te veel kleding aan. Met hardlopen loopt je lichaamstemperatuur al snel op

→ Lopen op gras en offroad verkleint de kans op blessures aanzienlijk vergeleken met lopen op asfalt, klinkers of de atletiekbaan

→ Vergeet niet een goede warming-up aan het begin van de training en een cooling-down aan het eind.

→ Bouw de looptraining rustig op: begin met blokjes van een paar minuten, waarin je afwisselend jogt en wandelt en bouw de duur van de stukjes die je hardloopt in de eerste maand rustig op. Op zoek naar een trainingschema? Op Sportzorg vind je diverse schema’s voor zowel beginners als ervaren lopers.

december, 2019

08dec09:00MTB-tocht De Molenrijders WouwKlik voor meer details.

14dec13:0015:00Clubrit 2019: Essense Hoek (Trainingsrit 1)Klik voor meer details.

15dec09:00MTB-tocht WTC Woensdrecht te HoogerheideKlik voor meer details.

21dec08:3012:00Clubrit 2019: Klundert (Trainingsrit 2)Klik voor meer details.

22dec09:00MTB-tocht KFC NieuwmoerKlik voor meer details.

28dec13:0015:00Clubrit 2019: Achtmaal (Trainingsrit 3)Klik voor meer details.

29dec09:00Veldtoertocht SprundelKlik voor meer details.

29dec09:00OliebollenritKlik voor meer details.

Wil je een keer vrijblijvend meefietsen?

Kijk op het rittenschema, kom naar Laco sportcentrum De Vijfsprong en fiets mee.

december, 2019

14dec13:0015:00Clubrit 2019: Essense Hoek (Trainingsrit 1)Klik voor meer details.

X